Jak pokonać bariery klasycznego planowania strategii
Inny sposób myślenia o przygotowaniu strategii
Ekstremalne projektowanie strategii wymaga ekstremalnej zmiany sposobu myślenia o zasadach przygotowania i wdrażania strategii. Dlatego, aby lepiej zrozumieć zalety metody warto przyjrzeć się zarówno klasycznemu podejściu do planowania strategii, jak również koncepcji projektowania biznesu i zwinnego zarządzania.
W klasycznym podejściu do planowania strategii wizja i cele strategiczne są punktem wyjścia. Na ich podstawie tworzy się inicjatywy i angażuje ludzi w wyznaczanie własnych celów. To podejście oparte o tzw. spojrzenie z góry.
W ekstremalnym projektowaniu strategii koncepcja strategiczna jest składana z mniejszych elementów. Powstaje na dole organizacji. Dlatego ekstremalne projektowanie strategii wymaga odejścia od myślenia dedukcyjnego (od ogółu) i przejścia do myślenia indukcyjnego (od szczegółu). Cele odzwierciedlające strategię są elementem wtórnym i wyłaniają się z tego, co jest możliwe do realizacji. To podjęte inicjatywy i projekty otwierają nowe możliwości i kształtują strategię.
Chcesz wiedzieć jaką masz strategię?
Zobacz w jakie projekty inwestujesz czas i kluczowe zasoby.
Stosując ekstremalne projektowanie strategii unikniesz grzęźnięcia w zabierającym ogromną ilość czasu abstrakcyjnym planowaniu. Skutecznie włączysz działania strategiczne do codziennej pracy. Wykorzystasz potencjał firmy i otworzysz realne szanse rozwoju.
Ekstremalne projektowanie strategii daje najlepsze efekty w pracy zespołowej. Doskonale sprawdzi się w małych i średnich firmach oraz zespołach działających w zmiennych warunkach i poszukujących nowych możliwości rozwoju. Stawia na myślenie strategiczne i kreatywność. Wykorzystuje podejście „Learning by Doing”. Wymaga aktywności, cierpliwości i wytrwałość lecz przynosi konkretne rezultaty. Stosując metodę sprawisz, że strategia firmy w naturalny sposób wyłoni się z podejmowanych działań.
Wizja jak Kostka Rubika
Wyobraź sobie ułożoną Kostkę Rubika. Każda ze ścian w jednolitym kolorze. Spójna i przejrzysta całość. Tak wyglądała moja pierwsza kostka wyciągnięta ze zgrabnego pudełka. Kostka nie czekała długo - kilka ruchów i ścianki zamieniły się w kolorową mozaikę. Kolejny krok - wyzwanie – powrócić do tego co było na początku. Zaczynam układać. Jest pierwsza ścianka….i to by było na tyle:) Okazuje się że pierwotnie spójna całość składająca się z 6 kolorowych ścian nie da się tak łatwo złożyć ponownie w całość.
Pomyśl o Kostce Rubika, jak o metaforze obrazującej organizacyjną wizję strategiczną (ułożona kostka, to wizja strategiczna). Wyobraź sobie jak wizja jest dekomponowana na cele w procesie planowania strategicznego (rozłożenie kostki, to planowanie strategii), a następnie „rozdawana” menedżerom i ich zespołom z oczekiwaniem ponownego złożenia w idealną całość (układanie kostki, to realizacja strategii i podążanie w kierunku wizji).
Nie każda kompozycja rozłożona na czynniki pierwsze daje się ponownie złożyć w całość.
W praktyce może okazać się, że pomimo najszczerszych chęci i zaangażowania, firma po prostu nie ma potencjału do realizacji określonej wizji strategicznej. W takiej sytuacji wizja, która z założenia miała pokazywać kierunek i motywować przestaje być realna. Traci siłę napędową. Zamiast motywować wywołuje frustrację. Cały plan przygotowany na podstawie wizji może tracić sens w oczach zaangażowanych w jego realizację osób.
Oczywiście istnieją firmy, które radzą sobie z taką układanką, Jednak praktyka pokazuje, że częściej można spotkać, takie dla których „układanie strategii” w kierunku określonej wizji strategicznej stanowi barierę nie do przejścia. Trzeba zaznaczyć, że istnieją również takie firmy, dla których już określenie samej wizji strategicznej równa się z cudem i przekształca się w wielomiesięczny proces.
Jak firmy mogą poradzić sobie z budowaniem strategii?
Mogą rozpocząć bez określonej wizji oraz abstrakcyjnych celów. Mogą skoncentrować się na działaniu oraz na tym, co dla nich możliwe i realne. To z działania liderów oraz ich zespołów wyłoni się strategia, a wraz z nią cele strategiczne i dalej wizja. De facto, to działania i projekty decydują o tym jak wygląda strategia firmy - nie wizja i ogólne cele!
Alternatywą dla klasycznego planowania strategii jest Ekstremalne Projektowanie Strategii.
Nie jest cudownym rozwiązaniem. Ale stanowi opcję dla tych firm, które poszukują innego podejścia do przygotowania i realizacji strategii. Być może ich liderzy zdecydują, że lepiej będzie skoncentrować się na działaniu, niż tkwić w nierealnych nadziejach i złapać w planach i wizjach to, co nieuchwytne...
Zobacz wiecej: Ekstremalne projektowanie strategii | czytaj-on line